33; God, hell and everything else.

Började denna tisdag med att jag såg en video med en tjej som pratade om Lady Gagas senaste låt Judas. Det handlade mest om att Lady Gaga borde hamna i helvetet och alla som lyssnar på hennes musik kommer hamna där också.

Jag vet inte om det har med saken att göra men jag tror tjejen som pratar i videon är katolik. Mitt intryck av kristna är att det är fler katoliker som hotar med helvetet än vad protestanter gör. Dessutom så pratade hon om att hon skulle gå och bikta sig. Är hyfsat säker på att det bara är inom den katolska kyrkan man gör det. Har jag rätt?

 

Okej, till saken. Detta är den andra videon på några veckor jag sett som handlar om gud. Den andra var hon som tackade gud för att Japan drabbades av tsunamis och jordbävning. Det som slår mig är det frågan min pappa lärt mig. ”Hur kommer det sig att gud behöver hjälp med allt?”

Hur kommer det sig att gud behöver hjälp med Lady Gaga? Om han haft något emot Lady Gaga borde han väl själv sett till att hennes karriär gick åt helvete, att hon inte fått skivkontrakt eller liknande.

Det som var roligast i hennes video var att hon anklagar Lady Gaga för att vara med Illuminati, då skrattade jag. (Och jag sa visst 1500-talet i skolan, var tydligen slutet av 1700-talet.)

 

Men poängen med det här är återigen att jag inte förstår. Jag förstår inte att man tror på gud. Och jag förstår verkligen inte hur man kan tro på gud och bibeln så mycket som vissa gör. Jag känner personer som tror på gud. Till exempel Thilda i min klass. Hon tror ändå på gud på ett vettigt sätt. Personer som tror på gud på det sätter är okej. Personer som inte kan skapa sin egen uppfattning om saker och ting utanför kyrkan och det prästen säger saknar enligt mig verklighetsuppfattning. Men visst, det är ju okej om man vill det.

 

Här är videon. Enjoy?




Lämna en kommentar

namn:

email: (visas ej)

har du en blogg?


Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback